
Strava naar de beurs: sociale netwerken of een dure illusie?
Sep 26, 2025Het is de Week tegen Eenzaamheid. Juist in deze week lezen we dat Strava, de sportapp waarmee je hardlooprondjes en fietstochten deelt, naar de beurs wil. Waardering: 1,9 miljard euro. Een indrukwekkend bedrag voor een platform dat ons vooral laat zien wie het snelst een berg opfietst en hoeveel duimpjes je krijgt voor je zondagse hardlooprondje.
In het FD (artikel van @Lennart Zandbergen – 25 september)* wordt Strava een snelgroeiend sociaal netwerk genoemd. Maar wacht even: gaat dit nog over sociale netwerken, of vooral over schermtijd en data?
* Met sportapp Strava gaat een snelgroeiend sociaal netwerk naar de beurs
Geen anti-tech verhaal
Begrijp me goed: ik ben niet tegen social media of Strava. Het kan inspireren en motiveren. Ik geniet ook van mooie posts van bekenden. Maar laten we eerlijk blijven: dat is bijzaak. Het is een leuk gespreksonderwerp, niet de kern van een sociaal netwerk.
Het frame dat schuift
Woorden doen ertoe. Door Strava een sociaal netwerk te noemen, krijgen we het idee dat volgen, liken en vergelijken onderdeel zijn van de kern van ons sociale leven. Maar een sociaal netwerk is geen app, geen tijdlijn en geen leaderboard.
Een sociaal netwerk is het web van mensen dat je draagt – familie, buren, vrienden, collega’s. Mensen die er écht voor je zijn als het tegenzit. Door Strava en consorten als dé sociale netwerken te framen, schuiven we langzaam maar zeker op: van het bouwen van relaties naar het najagen van prestaties en applaus. Dat lijkt sociaal, maar het is vaak een illusie.
Terug naar de basis
Dus laten we oppassen met woorden. Strava is een sportapp, geen sociaal netwerk. En als we blijven doen alsof volgen en liken hetzelfde is als bouwen en dragen, missen we de essentie.
Een sociaal netwerk is mensenwerk. Van mens tot mens, in het echt. Daar zit onze veerkracht – en geen beursgang ter wereld kan dat vervangen.
De echte prijs van “verbinden”
Strava haalt bijna 2 miljard euro op. Stel je eens voor dat we dat bedrag niet investeren in duimpjes maar in het versterken van échte sociale netwerken. Projecten die mensen helpen elkaar weer te vinden, communities die samen dragen, initiatieven die inzicht geven in wie er om je heen is.
Juist nu, in de Week tegen Eenzaamheid, is dat actueler dan ooit. Eenzaamheid bestrijd je niet met nog een app of nog meer statistieken. Dat doe je door te investeren in mensen, in ontmoetingen, in het herontdekken van het netwerk dat er al is: in je straat, je familie, je sportclub.
“Dus mijn vraag aan jou, in deze Week tegen Eenzaamheid: wie in jouw directe omgeving kan jij vandaag een beetje extra aandacht geven?”
#WeektegenEenzaamheid #SociaalNetwerk #MLMtool